Componist: Wilfred Heaton (afgemaakt door Paul Hindmarsh)
Publicatie: Judd Street Collection
Beulah-land is Heaton’s persoonlijke kijk op de vreugde die Christenen verwachten in het hemelse paradijs. Het eerste deel is een wals waarin we melodie horen There is a better world, they say. Het is een levendige bewerking waarmee de componist wil zeggen dat het een vreugdevolle bedoening is in de hemel, waar gezongen en gedanst wordt. Het einde van het eerste deel herinnert ons aan There’s a friend for little children above the bright blue sky. Een kort citaat uit het lied van John Stainer.
Dit leidt direct naar een ietwat weemoedig, maar prachtig tweede deel waarin we het lied herkennen:
Ik leef in ‘t geloof aan Gods toekomst, wonderschoon, ‘t uitzicht, ontstaan door ‘t offer van de Zoon. Nooit meer een onheil, nooit een valse toon; alles in alles wordt God!
Heaton laat in dit deel zien hoe krachtig het gebruik van de juiste slagwerkpartijen kan zijn!
Zonder break volgt direct het laatste deel van het stuk: Happy Land. Dit begint weer met een wals, maar buigt al snel om naar een vrolijke versie van There is a happy land, far, far away. Geleidelijk aan bouwt dit deel op in energie en complexiteit, waarbij de componist maar niet lijkt te kunnen kiezen tussen een wals en een snelle mars. Op het muzikale hoogtepunt lijkt alles in botsing met elkaar te komen. Zowel de ritmes als de harmonieën. Maar dan mondt het stuk nog een keer uitbundig uit in die melodie: There is a better world, they say in de stijl van een heerlijke weense wals.